Ändavslut sömnad

048

Provbitar med ändavslut och sömnad.

Jag har provat att göra ett antal överlappningar med ändavslut och olika sorters stygn.  Ändavsluten har jag format och även använt mig av genombruten dekor. Det har fungerat relativt enkelt med de här små provbitarna. I min planering när jag ska svepa mina askar så har jag tänkt mig att forma ändarna på en del svep innan jag basar och formar svepen.

I litteraturen så läser jag att man bör göra detta efter att svepet torkat och lossats från mallen. Risken med att forma det innan är som Gert Ljungberg skriver i sin bok Svepteknik är att det är svårt att räkna ut den exakta längden på svepet och därmed positionen för svepänden. En annan risk är att en alltför detaljerad form kan spricka av påfrestningarna då materialet böjs. Ser fram emot hur det kommer att fungera.

Det material jag använt mig av när jag har sytt mina olika sorters stygn är björkrot.

De stygn jag har använt mig av är Kedjestygn, Korsstygn och Stjälkstygn. Det sistnämnda är inget jag har sett i någon litteratur utan vi pratade om dem vid träffen i Linköping. Namnet på dem fick jag av vår textillärare.

Kedjestygnen är kanske det svåraste stygnet att sy, men det stygnet som enligt litteraturen är det vanligaste förekommande. Svårigheten är att man får göra hål i föregående stygn och trä igenom roten för att gå vidare med ett nytt stygn. Denna typ av stygn har jag provat vid ett flertal tillfälle och tycker att det fungerar bra. Roten är tålig och det gäller att blötlägga den i god tid.

Korsstygn är inget som jag gjort tidigare och vid första tillfället så letade jag i böckerna hur man skulle tillverka det så blev jag lite konfunderad då jag inte i någon bok hittade någon instruktion som jag gjorde med kedjestygnet. Efter att ha provat något stygn så förstår jag varför det inte är någon instruktion då det är väldigt enkelt att tillverka dem. Dock så fick jag lite bassning när jag kom hem och visade dem. ”Det ska se lika snyggt ut på baksidan som på framsidan”, får väl skärpa mig till nästa gång.

Stjälkstygn är inte någon form som står med i litteraturen utan det var Anders som berättade om dem vid vår senaste träff. Man tillverkar dom på samma sätt som kedjestygnen men istället för att gå igenom roten så går man vid sidan om. Utseendemässigt kanske det stygnet som tilltalar mig mest.

Det man bör tänka på när man syr de olika stygnen är att roten är blötlagd och att man inte borrar för stora hål i förhållande till dimensionen på roten. Det är också en smaksak hur stor dimension man har på björkroten.

I mitt fortsatta arbete så har jag basat och format ett tiotal olika svep där jag kommer att använda mig av nitar, stygn och olika ändavslut.

Kommentera

