Avbarkning av björkrot

030 Försök till avbarkning. När jag har sytt mina olika ändavslutningar så har jag använt inköpt färdigavbarkad björkrot. Jag fick björkrot av min kollega som hon själv varit ute och plockat. Det sättet jag hittade att avbarka roten är som Örjan Larsson visar i boken äskor och askar. Enligt honom så ska man skrapa av barken med en trästicka. Jag har provat och det kan säkert fungera men tar lång tid. Har varit ute på nätet och letat efter andra sätt men inte hittat något. Funderar på (vilket det säkert har) om det har stor betydelse om roten är färsk (nyplockad) eller inte. Tacksam för tips.

Kommentera

