Lite hjälpredskap

002003

På skolan har vi färdiga svepmallar för att kunna svepa faneret, dock så är det mest ovala mallar. Fick för mig att göra en egen som ska vara rund. Tog och limma ihop skivor så att jag fick rätt höjd, därefter så sågade jag ut min form, sågade in lite (bilden ovan) och satte dit en fästplåt i mässing. Detta för att kunna få fast början på faneret och formade därefter svepet. När faneret torkat så blev det inte cirkelformat i början, har nog sågat in för mycket.

Jag tog en längre bit faner och svepte den runt ett och ett halvt varv. Min tanke var att göra ändavslutet vid den röda pilen (bild under) och såga av i båda ändarna av faneret. Efter ett dygns väntan så var det dags att kolla om det fungerade, vilket det gjorde betydligt bättre än vid första försöket.

Jag har även tillverkat spännklossar för att kunna limma ihop ändarna.

001 (2)

Jag har också gjort en slipplatta för att få under- och ovansidan jämna efter limning.

Kommentera

