Ihopsättning och dekor av svepaskar

Jag har format ett antal svepformar där jag har provat lite olika former av dekor och ändavslut. Till svepaskar har använt fanér av alm och de har jag blötlagt i allt mellan 20 minuter upp till ett dygn. Det jag kan konstatera är att ju längre fanéret ligger i blöt ju lättare är det att forma det.

Jag provade två olika sätt med fanéren. Det första var att jag sågade ut formen på ändavluten och även genombruten dekor innan jag blötlade och formade dem. Det andra var att jag blötlade och formade och därefter så sågade jag ändavsluten. Det finns för och nackdelar med de olika sätten. Att såga innan var lättare än att göra det när det var format, däremot så hade de svepen som jag sågade innan en tendens att spricka när jag formade dom.

Jag kommer här nedan visa lite bilder på mina olika svepaskar och en liten kommentar.

Svep 1

Här har jag satt ihop svepändarna med popnit utan att limma. Enkelt sätt men kanske inte så dekorativt. En nackdel är att det blir klumpar av popniten på insidan.

Svep2

Här har jag bankat aluminiumnit och gjort ett dekorativt avslut. Att tänka på här är att man klipper av alla nitar lika långt så de kullriga huvudena blir lika stora. Har ändrat mig lite angående nitar, blev lite snyggare än jag tyckt innan.

Svep 5

Genombruten dekor som jag sågat efter att jag format. Hade lite problem med att få det yttre fanéret att fästa runt hela hjärtat när jag limmade. Hade nog för lite lim men ville heller inte ha för mycket då det är svårt att slipa bort inne i hjärtat.

Svep 3

Tre olika typer av dekoration. Sågat ett spetsigt ändavslut, sågat en genombruten dekor (som jag målat på det inre fanéret innan jag limmade) och sytt med kedjestygn.

Lite reflektioner: När det gäller kedjestygnen så  följde formen på ändavslutet och tänkte göra det i ett stycke men det gick inte utan jag fick sy uppifrån och in till mitten, göra ett avslut och sedan sy nerifrån till mitten. En annan lärdom är att vara noggrann när man limmar ihop ändavsluten. Jag hade målat den svarta bakgrunden innan jag limmade och när jag limmat så täcker inte den svarta färgen hela hjärtat.

Svep 4

Genombruten dekor som jag sågade innan jag formade. Sprack i änden när jag formade, det jag inte riktigt vet är hur länge fanéret låg i blöt. Hade kanske fungerat om det legat längre. Jag målade i dekoren efter att jag limmat och tänkte att den färg som kommer på det yttre fanéret slipar jag väck, men det var inte så enkelt som jag trodde då färgen på vissa ställe trängt djupt in i fanéret.

Svep 6

Här har jag sytt med korsstygn som är relativt enkelt. Här har jag gjort ett urtag i svepets yttre svepände som sedan ska svara mot lockets inre ände.

Svep 7

Här sågade jag ändavslutet innan jag formade och det höll. Kan vara för att jag inte gjorde någon genombruten dekor. Sytt med stjälkstygn, där man går vid sidan om föregående stygn till skillnad mot kedjestygnen där man går igenom.

Svep 8

Denna formen har jag gjort med tanke på locket där den avsågade övre delen ska användas till lock. På insidan av asken ska jag limma på ett tunt fanér som jag ska kunna trä locket på.

Svep 9

Några av mina misslyckade försök. Sprucken ända, inte cirkelformat, filat och slipat ändarna fel så att de inte gick att limma ihop. Det är bara att konstatera att ibland går det för fort.

Näst steg är att tillverka lock och botten av olika form till dessa svep. Jag har givetvis haft en tanke när jag format svepen hur jag ska göra en del lock och bottnar. Jag har även tillverkat en del då jag inte kunnat vänta. Kommer att redovisa dessa vid ett annat tillfälle.

Annonser

2 reaktioner på ”Ihopsättning och dekor av svepaskar

  1. Intressant att se bilder och vad du skrivit! Du skriver så att man kan följa precis, jag kan liksom höra dig prata! Jag tycker ibland att det är svårt att beskriva sin arbetsprocess på ett lättförståeligt sätt. När du blötte faneret, värmde du det också?
    Jag brukar använda ett stort kar i rostfritt som står på några spisplattor, och då kan jag låta vattnet småputtra, vill alltid låta det ligga i riktigt hett vatten i flera timmar helst, annars spricker det för mig ofta. Det är roligt att se att du varierar uttrycket så mycket med nitar och stygn och allt möjligt. Och även intressant att visa de misslyckade bitarna, det är minst lika lärorikt (misslyckade bitar finns det gott om här hos mig…) /Nina

    Gilla

    1. Jag har bara blött faneret, jag har försökt (även om det vi inte skulle) använda samma material och förutsättningar som eleverna har och där så blöter vi bara upp det. Låter intressant det här med spisplattor, men inget vi har i skolan. Ska själv prova att forma en med denna teknik. Ska jag ta allt misslyckat material med så fylls bilen.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s