Lock

Innan jag redogör för mina lock så skulle jag återkomma till mitt försök med falsad botten. Jag gjorde en ny mall med tjockare fals (4mm) och det fungerade bättre. Fortfarande behövs det mer träning för att det ska bli riktigt bra och då menar jag att såga rätt djup (inte för mycket och inte för lite)innan jag skär bort överskottet med ett stämjärn.

 

När det gäller mina lock så har jag försökt att tillverka dom så att när jag tar i handtaget/locket så är det inte bara locket som jag går i väg med utan hela asken. Givetvis lite beroende på vikten på det man har i asken.

Lock 1.

Lock 1,1

Lock 1,2

Lock 1

Jag börjar med det traditionella locket till svepasken. Här är min tanke att jag ska göra en förskjuten överlappning där man i burkens yttre svepände gör ett urtag som svarar mot lockets inre ände. Jag tillverkade ”kärringar” för att fixera lockets sarg, formade och limmade ihop. Sedan så slipade jag till locket som skulle fällas in i sargen. Fungerade bra tills jag satte ihop det. Rent utseendemässigt såg det inte bra ut olika färger på ask och lock trots samma träslag i faneret. Problemet var att jag inte sparat den biten på fanerskivan som jag sågade av när jag skulle tillverka svepformen. Det jag lärde mig här var att samma träslag olika skivor är ingen garanti för att det ska se likadant ut. Gjorde om och gjorde rätt, vilket också visade sig i resultatet.

Lock 2.

Lock 3

Lock 3,1

Här har jag tillverkat ett dubbelt lock där jag limmat samman brädor till de två delarna. Jag ritade efter insidan på svepformen, sågade och slipade till den delen som ska vara infälld. Sen limmade jag ihop de två delarna och slipade en rak kant längs med svepen. Jag gjorde den infällda delen relativt grov (8mm) så att den har ett större fäste när jag ska lyfta asken. Jag tror inte att man kan ha allt för mycket i asken för att det ska fungera. Jag gjorde även ett litet handtag så att det ska vara lite lättare att ta tag i.

lock 3.

Lock 2.1

Lock 2

Här har jag tillverkat ett lock var att såga av den delen som ska vara lock från den svepta formen och sen limma på en tunnare faner på insidan av asken för att kunna trä på locket. När jag skulle såga i bandsågen så dök det första problemet upp. Det blev inte rakt när jag sågade utan det skilde några millimeter i höjdskillnad vilket väl syntes när man satte ihop delarna. Gjorde ett nytt försök med samma resultat. På mitt tredje försök så sågade jag med en handsåg och slipade sen kanterna jämna.

Nästa problem kom när jag skulle sätta en fanerbit insidan, började med att prova en 3mm fanerbit vilken jag tycker blev för grov. Provade att slipa den tunnare men det hände inget.

Vad göra? Kanske det går att såga den tunnare i bandsågen, bytte klinga till en ny och provade att såga en 3 mm lite tunnare vilket inte blev bra. Tog en bit björk (hade inte alm) och provade att tillveka en egen tunn fanerbit, vilket gick bra. Basade, formade och limmade och satte på locket. Allt frid och fröjd.

Tills dagen efter när jag skulle ta av locket. Satt stenhårt, fick inte av det med händerna. Tog hjälp, men inte. Jag fick till slut bända upp det med hjälp av en skruvmejsel vilket fick till följd att det blev små märken på asken. Troligtvis hade det tunna faneret slagit sig under natten. Slipade på insidan av locket och det tunna faneret men inget hjälpte. Fick ett tips av min kollega att inte ha så kant på det tunna faneret utan slipa ner det. Slipade det från drygt 2 cm till 1,5 och det funkade. Har varje dag sen dess provat så att locket går att öppna.

 

Lock 4.

 

Lock 5,2

Lock 5

I min projektplan så skrev jag att jag skulle koncentrera mig på svepasken. Vad gäller lock så finns det inte i grunderna många fler alternativ att tillverka på om man inte vill gå in på dekor och ytbehandling, vilket jag inte tänkt göra.

locket som jag nu ska redogöra för blir i stället till ett skrin. Idén till locket fick jag från Gert och Inger Ljungbergs bok Svepteknik. Ett lock med mellanvägg där lockets gångjärn fästes. Locket var relativt lätt att tillverka men att montera ihop det skapade lite problem, och problemet var gångjärnen. Mellanväggen fäste jag i svepformen med träplugg. När jag skulle montera gångjärnen så hade jag två problem. Det första var att hitta rätt höjd på mellanväggen. Det andra var att de tunna mässingsskruvarna bröts av när jag skulle skruva av dem. Efter många försök och lite flyttande av gångjärnen så fungerade det.

Lock 5.

Lock 4

Lock 4,1

Även idén till detta lock hittade jag i samma bok. Tänkte att jag kan ju inte kopiera av två lock från boken så jag gjorde små förändringar.

Jag började med att dela locket i två delar en större och en mindre. Den mindre delen fäste jag i svepformen och den större delen blir öppningsbar. Jag gjorde en egen design på mina gångjärn som jag tillverkade i trä. limmade sen på dom på locket. Efter som jag har haft i min tanke att när jag tillverkat mina lock att jag ska kunna ta i locket och kunna gå iväg med asken så var jag tvungen att komma på någon form av låsning till den öppningsbara delen. Jag limmade fast en typ av ståndare i änden i vilket jag borrade ett hål så att jag där jag kan sätta dit en kil så att locket blir stängt. Blev nöjd med resultatet förutom att jag inte var tillräckligt noggrann när jag borrade. Det blev lite snett vilket syns när man sätter i kilen.

Lock 6.

Nu tog idéerna, orken och tiden slut.

Lock 6.1

Det blev en korg med ett handtag som jag sytt fast med björkrot.

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s